søndag 11. oktober 2009

Tjenestevei

En ting som har forbauset meg litt i min nye jobb, er alle de henvendelser jeg har fått fra foreldre til barn i skolen. Daglig mottar jeg flere mailer og telefonoppringninger om smått og stort.

Nå er det alltid hyggelig å snakke med folk, høre hva de har på hjertet og særlig flott synes jeg det er å oppleve et sterkt engasjement for eget barn. Det vitner om at man tar foreldreansvaret på alvor. Noen ringer for å fortelle om farlig skolevei eller utilfredstillende skyssordning, andre har en hending eller episode i skolehverdagen som utgangspunkt for henvendelsen. Og jeg har også fått telefoner der foreldre oppfatter at en lærer eller rektor har gjort eller bestemt noe de er uenige i. Stundom er nok formålet med henvendelsen at undervisningssjefen skal gi dem medhold i en uenighetssak og kanskje også sette noen litt på plass - da ut fra egen oppfatning av saken.

Jeg tror alle forstår at jeg vanskelig kan håndtere direkte kontakt med 8 000-9 000 foresatte i askøyskolen. Da ville jeg ikke kunne få gjort jobben min.

Foreldre har flere muligheter for å kunne påvirke. Først og fremst er det selvfølgelig kontaktlæreren til eleven man forholder seg til. Dernest må man forholde seg til skolen som sådan, i praksis da rektor. Det er rektor har ansvar for drift av skolen, personellet, elevene, læringsmiljøet fysisk og sosialt, økonomien og for ekstern kontakt/informasjon. Rektor er en sentral beslutningstaker i skolen. Og myndighetsutøvelsen skjer etter lover, forskrifter, rundskriv fra overordnet, men også også i nær dialog med ansatte, elevene og foresatte gjennom de samarbeidsfora som er etablert.

Hovedregelen blir da selvsagt at foresatte må forholde seg til skolen når man vil fremme sitt syn på godt og vondt. I noen tilfeller, for eksempler når det er gjort enkeltvedtak etter forvaltningsloven, har man klageadgang. Ingen av henvendelsene hittil har handlet om det.

Så kan foresatte også bruke FAU og foreldrenes samarbeidsutvalg. Foreldre og elever skal ha flertall i skoleutvalget. Her kan man ta opp saker og påvirke gjennom argumentering og drøfting. Jeg er sikker på at når kloke folk setter seg ned og snakker sammen og hører på hverandre så finner man løsninger og aksepterer beslutninger. Ofte vil det beste argument vinne oppslutning er min erfaring. Større saker som gjelder flere eller alle skoler bør man kanskje ta opp i det samarbeidsforumet som er etablert for hele kommunen. Mer om Foreldreutvalget for grunnskolen kan du lese på deres hjemmeside: http://www.fug.no/

Rektor kan gi mer informasjon om tjenestevei.

Når det gjelder saker av mer politisk karakter, så er det jo lett å ta kontakt med de lokale politikerne. Likevel er det viktig å vite at disse vanskelig kan gå inn i enkeltsaker på personnivå.

Ingen kommentarer: