mandag 5. oktober 2009

Klok statsråd

Statsråd for Forskning og høyere utdanning, Tora Aasland vurderer å innføre sertifisering av lærere.

Les NTB-meldingen her:

Aasland vurderer sertifisering av lærerne
En naturlig videreføring av reformen av lærerutdanningen vil være å innføre sertifisering av lærerne, mener forskningsminister Tora Aasland (SV).
Av NTB, 05. oktober 2009

Reformen av utdanningen trer i kraft neste år, og på lengre sikt vurderer Kunnskapsdepartementet å innføre krav om sertifisering av lærerne før de kan begynne i yrket.

- En god utdannelse er det grunnleggende, og sertifisering er en ytterligere mulighet for kvalitetssikring. Det er noe mange yrker har. Sertifisering er ikke det viktigste, men noe vi vil vurdere på sikt, sier Aasland til Vårt Land.

I land der lærerne må ha sertifisering inngår som regel et prøveår i praksis der den ferske læreren får veiledning av en mentor.

2 kommentarer:

Randi sa...

"I land der lærerne må ha sertifisering inngår som regel et prøveår i praksis der den ferske læreren får veiledning av en mentor".
Dette med mentor synes jeg er en god ide. En mentorordning har vært diskutert tidligere, men nok en gang er det vel ressursene som kommer til å stoppe slike gode forslag.Det jeg mener er viktig, med tanke på studenter som har brukt 4-5 år av livet sitt på et studie, er at dette mentor-året ikke skal ha som mål å sertifisere/ikke sertifisere læreren til jobben. Det må da være lærerhøgskolene sin jobb å sile ut lærerstudenter de ikke mener har noe i dette yrket å gjøre? Men en funksjonell mentorordnig for nyutdannete for å hjelpe dem inn i yrket på en god måte må være gull verd. Slik det er i dag skjer denne "veiledningen" i korridorer, på personalrom og i full fart mellom alt annet som skal gjøres. Det blir det ingen kvalitet av.

Åge Rosnes sa...

Takk for fin kommentar.
Det skjer en del utprøving på skoler rundt i landet på dette med mentor/veileder. Flere skoleeiere og ikke minst KD er opptatt av å utvikle slike ordninger. Forskere som f.eks. Kari Smidt har også konkludert med at dette er farbar vei. Så bør vel kanskje en slik mentor samarbeide tett med de institusjonen som utdanner lærere - som en integrert del av utdanningen, tenker jeg.