søndag 11. oktober 2009

Kjønnsdelt svømmeundervisning?

I "Bergens Tidende" har jeg i det siste lest en del artikler som har tatt opp tema om kjønnsdelt svømmeundervisning. Bakgrunnen denne gangen skal være at noen i det muslimske miljøet i Bergen ikke ønsker at jenter skal bade sammen med gutter.

Det er veldig lenge siden vi delte elevene i gutte- og jenteklasser i dette landet. Begrunnelsen for deling da var verken av religiøs eller pedagogisk art. Jeg tror nok det var mer hensynet til arbeidsdelingen i samfunnet den gang som avstedkom slik segresjon. Jentene skulle oppdras til noen type sysler, som for eksempel ta seg av hus og hjem, barnestell og matlaging. Guttene skulle i lønnet arbeid og forsørge sin familie. Det var lenge siden. Da var det praktisk og rasjonelt med ulike skolefag og fokus.

Seinere har debatten om kjønnsdeling dukket opp i skoledebatten med litt mellomrom. Vi har hørt at jenter taper på å gå sammen med guttene. Dette fordi guttene ofte er de som bråker eller dominerer i klasserommet og slik har fått forholdsvis mye oppmerksomhet fra læreren. Jentene er stille, pliktoppfyllende og har dermed fått seile mer sin egen sjø. Denne mer sosiologiske tilnærming til debatten har aldri medført konkret endring i skolen, selv om en del forsøk er gjennomført. Vi har satset på kloke pedagoger som har prøvd å se alle og gi oppmerksomhet til enhver i klassen. Det er ikke funnet entydige vitenskaplig bevis for at jenter ville hatt mer utbytte av undervisningen dersom de plasseres i reine jenterklasser. Og - elevene selv har ofte stilt seg uforstående til hele debatten.

Når vi nå ser at debatten om kjønnsbasert svømmeopplæring dukker opp, er det grunn til å teste ut argumentene. Så vidt jeg forstår er det primært religiøse grunner til at noen ønsker å skille gutter og jenter. I så fall bør vi være tydelige i å si nei. I den norske skolen kan vi ikke lage særordninger som skal ta hensyn til alle typer religiøse ønsker eller krav. Det vil selvfølgelig kunne bli dyrt. Men viktigst av alt: klassedeling og annen organisering av skolen må ha en pedagogisk begrunnelse. Jeg er glad for at "BT" på lederplass også slår dette fast.

Nå er det viktig at vi ikke lager systemer og regler som truer integriteten til folk. Lovgivningen i Norge tar da også hensyn til dem som føler de ikke kan la barna deres følge skolens opplegg for svømmeundervisning. Man kan ta ansvaret for denne opplæringen selv.

Ingen kommentarer: