lørdag 7. november 2009

Vurdering

Vurdering er et meget viktig virkemiddel for læring. Det vet alle som arbeider i skolen. Derfor er det ikke tilfredstillende at mange elever sier at de ikke får nødvendig faglig veiledning av lærerne sine.

Spørsmålet alle har svart på lyder " Forteller lærerne deg hva du bør gjøre for å bli bedre i fagene?" I videregående skole sier 20 % at lærerne ikke forteller dem hva de kan gjøre for å bli bedre. I grunnskolen står det litt verre til; her oppgir kun 16 % av de spurte at lærerne gir nok "fremovermeldinger".

Og jeg tror vi alle vet hva dette handler om, enten vi er lærer, elev, idrettsutøver, spiller i korps, synger i kor eller for eksempel skal ta "lappen". I alle tilfeller skal vi nå et mål, prestere noe og utvikle våre ferdigheter. Vi vet at riktig vurdering gir økt motivasjon. Motivasjon er selve grunnlaget for læring. Det blir da særdeles viktig at vurdering og tilbakemelding må ha faglig relevans og kunne relateres til læreplanene i skolen. Det er prof. Kari Smith ved UiB som har introdusert begrepet "fremovermelding" i Norge. Uttrykket gir mening når vi tenker på hva som skal til for å heve prestasjonsnivået i de enkelte fagene.

Utdanningsforbundet har hatt landsmøtet nylig. Det var interessent å høre Per Aahlin beskrive det han kalte "mangelen på tilbakemeldingskultur" i norsk skole. Heldigvis er bevisstheten om dette nå blitt høyere både hos lærere og elever de siste årene. Også i askøyskolen skal vi intensivere dette arbeidet. Skolelederne er allerede i gang. Det er fint at det ikke er noen store skolereformer på trappene. Da får vi anledning til å konsentrere oss om egen utvikling og økt kvalitet.

Ingen kommentarer: