søndag 22. november 2009

Seriøs "BT"?

Siste uken viet Bergens Tidende en forside til Askøy og skolene her. Etter tips hadde avisen laget oppslag om at en av våre skoler visstnok skulle ha brukt NAV-midler urettmesig. Nå bevises ikke dette av "BT", men oppslag om at offentlige ansatte har vært på reise til utlandet, er tydeligvis godt stoff. Selv synes jeg likevel artikkelen er balansert og relativt saklig, alt tatt i betraktning.

Men jeg ikke like imponert over hva avisen så lar skje på bt.no. Artikkelen legges ut slik at folk kan kommentere innholdet. Her kan man være anonym og tydeligvis få slenge om seg slik en selv ønsker, uten at redaktøren griper inn. Heldigvis var det noen innlegg der skribenten holdt seg til saken, men mange gikk langt over.

Jeg må nok si at jeg er en smule betenkt over at "BT", som de fleste av oss oppfatter som en seriøs avis, lar folk komme med usakligheter og personangrep - og at dette kan skje anonymt. Kritisk journalistikk er flott synes jeg. Men at "BT" er stolt av å videreformidle personangrep og usaklig debatt, skuffer meg.

Ingen kommentarer: