fredag 13. november 2009

Dokumentasjon takk!

Denne uken er det fremkommet påstander i media om at det forekommer fusk rundt om på skolene i forbindelse med gjennomføring av nasjonale prøver. Det er en tillitsvalgt i Utdanningforbundet som fremmer slik mistanke. Samtidig bedyrer vedkommende at kritikken ikke retter seg mot verken rektorer eller lærere. Snikk-snakk! Forekommer det fusk, så er det selvfølgelig folk som bedriver slikt. Så oppreist bør en tillitsvalgt være når alvorlige påstander fremmes. Jeg betviler sterkt at fusk skjer. Selv har jeg vært lærer, inspektør og rektor i mange år. Nå er jeg Undervisningssjef i en stor kommune. Jeg har aldri verken hørt om eller opplevd slik fusk som Utdanningsforbundet påstår forekommer. Men hvis forbundet sitter inne med konkrete opplysninger, så er det kanaler for å få slikt frem i lyset. Påstander som ikke er dokumenterte tjener ikke debatten.

Ellers kan vi selvfølgelig ha ulike meninger om verdien av nasjonale prøver. Jeg tror de er kommet for å bli og jeg vet at mange skoler bruker resultatene til refleksjon over egen praksis slik meningen er. Det skjer også positiv skoleutvikling som følge av de debattene som skoleledelsen og lærerne har i etterkant. Nasjonale prøver er at av mange redskap en skoleleder har for å fremme læringsarbeidet.

Skolene bør heller ikke være redde for offentliggjøring av resultatene. Trygge ledere og lærere vet å forstå og å tolke tallene. Det jeg mener er mest meningsløst er hvordan mange aviser bruker materialet. De gjør nasjonale prøver til underholdning gjennom lange lister og oversikter der skolene blir rangert i forhold til hverandre. Lite kreativt og veldig meningsløst! Her ser vi at banal sportjournalistikk får innpass i samfunns- og fagstoffet. Min oppfordring til redaktørene er: behandle resultatene av nasjonale prøver like seriøst som skolene gjør. Da kan skoledebattene bli fruktbare. Og så slipper vi kanskje også avsporende utspill om fusk.

Ingen kommentarer: