lørdag 29. desember 2012

Best på læringsmiljø

Hei Skolelederne i Askøy er blitt enige om at vi skal bli best på læringsmiljø. Det gjør meg stolt og glad. Et godt læringsmiljø er avgjørende for læringsresultatene i skolen. Med læringsmiljø forstår jeg ikke bare selve undervisningen. Elevenes forutsetninger, ytre rammevilkår og læringsutbytte er også sentrale begreper når vi snakker om læringsmiljø. Alle ansatte i skolene har et ansvar for å utvikle og opprettholde et godt og inkluderende læringsmiljø. Ledelsen og læreren er selvfølgelig sentrale, men også assistentene, kontormedarbeidere og miljøarbeiderne må være aktive medspillere. Skolen er en sosial arena. Det er viktig for elevene å ha venner og gode relasjoner til de på samme alder. En vesentlig faktor er relasjonene mellom elev og lærer. Fungerer dette og hvis eleven blir sett og fulgt opp med veiledning og støtte er mye gjort. Vi vet av forskning at tydelig klasseledelse og lærerstyrt undervisning gir resultater. Det er lærer og kun lærer som har ansvar for undervisningens fremdrift. Dette ansvaret kan ikke overlates til elevene. Hver skole har egne visjoner, verdier og normer. I de skolene der felles normer og regler er akseptert og forstått av alle, ser vi også gode læringsmiljø. Like viktig er et gjennomtenkt elevsyn og at skolen (og like viktig; hjemmet) har klare forventninger til læring. Elever som opplever at voksne forventer noe av dem, gjør det bedre på skolen. Jeg gleder meg til fortsettelsen i Askøy. Mye godt arbeid gjøres.

Ingen kommentarer: