mandag 1. april 2013

Er Nasjonale prøver fy?

Jeg har lenge undret meg over de stadige utspillene fra enkelte som fremmer sterkt kritikk mot nasjonale prøver. Sist høst var det klassekamp-journalist Marsdal som i repiterende ordelag mente NP var unødvendg byråkrati og sløsing med tid. Norsk skole har tidligere ikke vært underlagt noen form for "kontroll" eller kvalitetssikring. Heldigvis har Stortinget enstemmig vedtatt at staten ønsker å vite noe om hvordan det går ute i skoleNorge. Det er lov å være uenig i politisk beslutninger, men da hadde det vært fint om argumentene var reelle - eller i alle fall viktige. Hadde det vært slik at den tiden norske elever bruker på nasjonale prøver var den eneste tidsressursen som ikke gikk med til undervisning hadde jeg vært noeenig. Men dessverre, slik er det ikke. Undersøkelser utført av Utdanningsdirektoratet viser at norske elever bruker 10 % av tiden som skulle vært brukt til undervisning til helt andre ting. Det handler blant annet om elever eller lærere som kommer for sent til undervisningen, ineffektiv oppstart av skoleåret og alt for tidlig feriemodus ved skoleårets avslutning. Bekymringene her er ikke bare mine, men noe som har bekymret Utdanningsdirektoratet i årevis og som burde bekymre mange. Og da kommer spørsmålet. Er det nasjonale prøver som stjeler det meste av elevenes undervisningstid? Vi snakker om tre -3- prøver i tre -3- fag i løpet av ti – 10 – år. Hvor ligger problemet? De nasjonale prøvene er ment å skulle kartlegge i hvilken grad elevens ferdigheter er i samsvar med læreplanens mål for de grunnleggende ferdighetene regning og lesing på norsk og engelsk på 5., 8. og 9. trinn. Tre "stikkprøver" i løpet av 10 år. Nasjonale prøver må sees på som en sjekk på om kursen og farten er riktig. Å avvikle de nasjonale prøvene for å få mer tid til undervisning blir som om en orienteringsløper kutter ut å sjekke kompasskursen for å få tid til det orientering egentlig handler om – å løpe fort rundt i skogen Så kan man sikkert diskutere om prøvene holder tilstrekkelig kvalitet selv. Her har Udir gjort forbedringer opp gjennom årene, og de har sikkert ikke funnet sin endelig form. Men jeg håper at debatten om vi skal ha NP snart avløses av en konstruktiv tilnærming som handler om kvalitet, kompetanse, oppfølging og bruk av disse i læringarbeidet til elevene. Mange lærere og skoler er heldigvis kommet langt på denne veien og det er bra!

Ingen kommentarer: