mandag 5. januar 2009

God journalistikk?

For et par måneder siden kom resultatene av nasjonale prøvene. De fleste av landets aviser kastet seg over stoffet og skrev side opp og side ned. Dessverre var mye av det som ble skrevet så unyansert og dårlig at det var pinlig lesning for oss som er opptatt av kvalitet i skolen. Flere av løssalgsavisene hadde rankinglister over de "beste" og de "dårligste" skolene i landet og i fylkene.

Hvis meningen med å skrive om de nasjonale prøvene er å opplyse folk og få i gang gode prosesser, så bommer avisene totalt. Tvert om, tror jeg mange av artiklene fungerte fordummende. Det er forskjell på evaluering av skoler og for eksempel referat fra idrettstevner. Jeg sitter med et inntrykk av at sportsjournastikken har vunnet for mye terreng i artikkel-stoffet forøvrig.

Det er mange grunner til slike kåringer er meningsløse. Jeg har erfaring fra at skoler kommer ulikt ut fra år til år. Dette skjer ikke fordi skolene som sådanne forandrer seg så mye, men rett og slett fordi det faglige nivået på årskullene ofte varierer. Kvaliteten på undervisningen har selvfølgelig sitt å si, men vel så viktig er elevenes forutsetninger, sosialt, økonomisk og familiemessig. Jeg vet om skoler og klasser der utgangspunktet har vært problematisk, men der man virkelig har lykkes med å heve læringsutbyttet betraktelig i løpet av skolegangen. Tilsvarende vet jeg om klasser og skoler der utgangspunktet for virkelig topp resultater har vært absolutt til stede, men hvor man av ulike årsaker yter noe i underkant og resultatene blir deretter. Sagt med karakterspråket: en skole der elevene hever seg fra to til fire, er kanskje vel så "god" som en skole der elevene holder på en firer eller en femmer eller hever seg en karakter.

Nå tror kanskje leseren at jeg er motstander av nasjonale prøver. Og kanskje noen tenker at denne rektoren er redd for å ble sett i kortene. Det er feil. Jeg mener at nasjonale prøver er nødvendige og gode å ha. Skoler kan da sammenlikne seg med seg selv, analysere utviklingstrekk, vurdere arbeidet sitt og legge strategier for skoleutvikling og bedring av læringsarbeidet. Videre tror jeg også resultatene bør offentliggjøres. Men da må avisene også kjenne sitt ansvar. Fordummende oppslag om "vinnere" og "tapere" kan i verste fall virke skadelig. Vi trenger hele tiden en debatt og gode prosesser om hvordan vi skal bli bedre i skolen. Da trenger vi aviser som informerer og opplyser.

Ingen kommentarer: